Byta till vinterdäck

Att byta däck själv

Har du koll på däckbyte? Att själv kunna utföra ett däckbyte är något som du absolut tjänar på att kunna, det är ju ändå något som ska utföras minst två gånger per år. Dessutom kan det ju faktiskt hända att du får punktering någon gång och då behöver du ju också byta däck. Det behöver inte alls vara tidskrävande heller, som det kan bli att behöva lämna in bilen på verkstad varje gång. Bara man har de verktyg som behövs så tar det oftast inte längre tid än 30-40 minuter

Verktyg

Verktygen man har mest nytta av är domkraft och fälgkors, man behöver ofta köpa nya eftersom de verktyg som ibland följer med bilen är eller har blivit undermåliga. Biltillverkaren brukar rekommendera dig att bara använda dem i nödfall av den anledningen. Det är inte särskilt dyrt att köpa dessa verktyg men om du verkligen inte har råd brukar det inte vara svårt att få låna hos någon av dina grannar.

Var försiktig!

När man byter däck gäller det att vara försiktig. Domkraften ska kunna hålla uppe bilen medan du arbetar med däcken, men det är aldrig helt säkert. Kryp därför aldrig under bilen eller stå med fötterna under den, två ton skrot på foten gör ont. För att vara säker på att fälgkorset inte drar snett så att någon av bultarna skadas, använd gärna en pallbock så att du kan ta stöd mot den och om bultarna sitter riktigt hårt kan du ta hjälp av foten också. Ska du köpa ett nytt fälgkors, se till att det är ordentligt tillverkat, om du använder ett allt för klent fälgkors kan det svikta vilket gör att du inte får tillräckligt med kraft när du ska få av bultarna. Ha gärna ett långt förlängningsskaft också på ca 60-70 cm.

Tvätta däcken

Använd gärna handskar när du byter däck det krävs bra grepp och är det kallt ute är det inte roligt att ha bara händer. Dessutom är däcken antagligen rätt smutsiga, du kan absolut göra jobbet lite trevligare om du tvättar däcken innan du sätter igång.

Gör såhär

Börja med att se till att bilen står helt plant innan du börjar. Glöm aldrig att dra åt handbromsen. Du vill inte att bilen ska börja rulla medan du arbetar med den.
Man kan åka till en så kallad ”Gör-det-själv”-verkstad på en närliggande bensinmack. Där kan man hissa upp hela bilen på en gång, vilket brukar underlätta.

Här presenterar vi hur du bäst byter däck på din bil i några få enkla steg:

  1. Börja med att ta bort navkapslarna, var försiktig så att dem inte skadas. Sedan lossar du muttrarna på samtliga däck. Det är enklast och säkrast att lossa på muttrarna innan du hissar upp bilen på domkraften.
  2. Lokalisera den bärande punkten på bilens ram närmast det däck du skall byta. Skulle du bli osäker kan det var bra att kolla i bilens manual – du vill inte skära igenom underredet med domkraften!
  3. Använd domkraften för att hissa upp bilen; cirka en decimeter upp är bra. Ta hellre i överkant vad det gäller höjden över marken, om däcket du byter är punkterat till exempel så är däcket du ska sätta på garanterat större!
  4. Skruva loss muttrarna med fälgkorset. Här är det bra att använda pallbocken så att du får extra stöd utan att förstöra något.
  5. Lyft loss däcket och lägg det i närheten av dig. Om du inte märkt däcket med spritpennan innan så gör det nu. Det är viktigt att ha koll på vilket däck som är vilket
  6. Lyft på det nya däcket. Skruva nu på alla muttrar ordentligt. Ta inte i för hårt så att bilen åker av domkraften. Kom ihåg att det kan vara livsfarligt om bultarna sitter för löst.
  7. Sänk sedan långsamt ner bilen igen.

När du är klar kan med alla fyra däcken är det bra att ta en extra runda runt bilen för att skruva åt lite extra. Allra sist ska navkapslarna på igen.